Anna palautetta Kurikan terveyspalveluista

Tiistai 21.1.2014 - Kurikan PS

Kurikka aloitti vuonna 2008 peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä JIK:ssä, jonka päätöksenteosta vastaavat JIK:n johtokunta, tilaajalautakunta sekä yhtymäkokous. JIK:n jäsenkunnat rahoittavat tilaamansa terveyspalvelut ja palveluita on toistaiseksi ollut mahdollista tilata JIK:stä niin paljon kuin kunta itse haluaa, mikä onkin ollut hyvä asia. Tosin JIK:n alkuperäisenä pitemmän aikavälin tavoitteena JIK-kunnissa oli yhtenäinen palvelutaso ja ilmeisesti asukaslukukohtainen laskutus nykyisen suoriteperustaisen laskutuksen sijaan.

Käytännössä palveluiden tilaamisesta vastaa ensisijaisesti tilaajalautakunta, jossa Kurikalla on vain kolme jäsentä, mutta jäsenkunnilla on myös epäsuoraa vaikutusvaltaa tilauksiin, antaahan Kurikassakin kaupunginvaltuusto lopulta määrärahat JIK:lle.

On kuitenkin ilmeistä, että JIK:n aikana pääosa kunnallisista päättäjistä on joutunut syrjään terveyspalveluista päätettäessä. Se saattaa näkyä myös kuntalaisille. Ennenhän Kurikan sosiaali- ja terveyslautakunta esitti asiat suoraan kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle, ja esimerkiksi valtuustossa budjettia käsiteltäessä oli vielä suhteellisen helppo tehdä muutoksia terveyspalveluiden budjettiin. JIK:n aikana näin ei enää ole ollut.

Jotta me päättäjät voisimme saada kentältä tietoa siitä, miten terveyspalvelumme tänä päivänä käytännössä toimivat, pyydämmekin teitä kuntalaisia ottamaan meihin yhteyttä ja kertomaan hyvistä ja huonoista kokemuksista. Voitte myös antaa vinkkejä siitä, miten asian tilaa voitaisiin mielestänne parantaa, jos ja kun parannettavaa löytyy. On tärkeää, että varmistamme yhdessä teidän kuntalaisten kanssa, ettei JIK ala elämään ns. omaa elämäänsä. Lääkäripalvelut, vanhustenhoito, neuvola ja vuodeosasto ym. palvelut ovat mitä tärkeimpiä asioita ja mielestämme nyt, kun JIK:llä on ollut puolivuosikymmentä aikaa saada uusi systeemi pelaamaan, on tullut aika tarkastella palveluiden toimivuutta tarkemmin.

Ota yhteyttä:

kurikan.perussuomalaiset@gmail.com